Fredag.

Var några dar en jag skrev nu, men som sagt innan så finns inte tiden för det just nu.

Denna veckan har jag varit på mindre gott humör och känt mej jätte stressad över att Milton är hungrig heeela tiden. Och då ja kommer till Bvc så säger hon att han inte gått upp tillräckligt, och att ja måste ge han mer och oftare. Trodde jag skulle börja grina nästan då.

Denna stress jag känner, den är hämsk.
Jag ska klara av att Amma o föda min bebis rätt, tycker jag ger han hela tiden men han är efter liten stund inte nöjd ändå.
Jag ska klara av att ta hand om min dotter och aktivera henne på olika vis, och vill helst få en liten stund med bara henne så vi kanske myser till en film eller målar ihop. Men Milton vill inte ligga ensam. Då han väl somnar och ja lägger han i sängen/babysittern/ vagnen å vakanr han igen. Så Emilia får somna till att jag läser en bok och milton grinar i min famn. För jag vill gärna att hon ska vara i säng vid 20 och då har han haft en grin period i flera dagar, just vid 19-21.
Jag ska klara av att gå ut med min hund vid flera tilfällen om dagen, men nu blir de uppskjutna då alla ska vara mätta o belåtna. Jag ska klara av att ta hand om mitt hus , laga mat, städa , tvätta och handla. Emilia får i sej den maten hon behöver frukost, lunch, mellis , kvällsmat. Jag själv äter bara bananer & dricker kaffe efter 14.
Jag ska klara av att ta emot gäster och då har ett städat hus samt passa upp med kaffe & Fika.

Varför ska ja känna denna stress av att klara av alla dessa saker ? Jag gör ju inte det och sitter då med jätte dåligt samvete..

Jag kan ärligt säga att 2 barnslivet med hus och hund, samt den lilla detajen att jag är ensam att klara av detta - Det är inget dans på rosor alls !

Och det bästa av allt är att bvc har sagt åt mej att jag måste varva ner och "gå på semester" var hennes ord.


Min lilla älskling Emilia är just nu på semester med faster Sanna Och Farmor i sthlm hos Freddies syster Caroline med familj. De ska gå på skansen & gröna Lund. Tror hon får det jätte kul. Uppe i sthlm hos sina kusiner där trivs hon som fisken i vattnen. Och att hon åker med Sanna , det gör att man inte behöver oroa sej allt. Hon sätter alltid Emilia i första hand och är jätte bra på att ta hand om henne. men saknar henne det gör ja verkligen. Det är så tyst och lugnt hemma.

Men vi fpr passa på att mysa extra med milton. Som faktikst har varvat ner och värkar mera nöjd nu. Det underlättar verkligen för mej att freddie är hemma oxå. Att jag igår kunde plocka fram kvälls mat till oss utan att känna mej stressad, till och med äta den i lung o ro. Idag att få ta en dusch med stängd dörr o hinna raka benen, så underbart !

Men detta med Ammning, det är ju verkligen jobbigt. Men jag vill inte bara ge upp heller. Även att han är mera beklåten de gånger han fått morders mjölk ersättning..  Jag vill inte ha några komnetarer om att det är si o så viktigt att amma, för de har ja fått nog av förrra gången då det inte fukade med emilia och nu då jag har en här hemma som bara tjatar på mej att jag inte ger tillräkligt.


Idag ska vi åka in till jkpg. Kände att vi kan passa på då emilia inte är hemma. För hon tycker inte det är så kul efter en stund inne i olika butiker. En bärsele är jag ute efter.

Trevlig helg. - Kram -

1 Hannah:

skriven

Du är en underbar mamma och gör som du vill skit i andra vad dom säger, hehe !! Stressa det kan man göra i ett annat liv, njut nu i stället !! hehe lätt va !?? Kram på dej !

2 Hannah:

skriven

VI har bytt till en Saab 9-5 kombi !! 05:a !! hehe jag vi och bilar, men volvon e skit den bara låter och en lampa lysser så nu ville vi ha en ny bil ! ! Hehe och det gick han med på att ta tillbaka våran och vi får en nY !! hehehehehehehe

3 Louize:

skriven

Lilla du!

Bry dig mindre om vad andra tycker och tänk på dig själv. Om folk inte fattar varför det inte är dammsugat när de kommer hem till dig eller varför du kanske ber dem ta med fika så får de väl skylla sig själva. Alla som har barn vet hur det kan vara ibland!

Det tog typ 3-4 månader för mig innan jag kände att jag hade kontroll över vad som händer här hemma...så du får vara trött, ledsen, arg osv osv.



Och amningen - gör det som känns bäst! Det funkade inte för mig när jag ammade Wilmer så jag totalvägrade med Cornelis. De på BB blev skitsura, men det skiter väl jag i. Det är jag som ska fixa det, inte dom.

Sofie har också slutat amma Silaz. Det är inget nederlag, det man mår bäst av är det om är bäst.



Stå på dig...snart faller allting naturligt ska du se!



Styrkekramar

4 Jessie:

skriven

Kan tänka mig att tillvaron som förälder till två små barn, och att man dessutom är ensam på veckorna med dem, hus och hund är allt annat än en dans på rosor! Imponeras verkligen av att du ändå verkar klara det så bra! =)

Lätt att säga, för jag är likadan själv och vill ha det städat och tipp topp och bjuda på massa gott när jag får besök-

Men försök varva ner, det är mer än tillåtet att ha lite skit i hörnen när man har så fullt upp som du har. Man får prioritera lite, och jag är säker på att dina gäster har full förståelse för det, det är bara en själv och ens egna krav som stressar en, och det är klart att det mår man ju inte bra av!



Jag är bombsäker på att du är en av de bästa mödrar!



Ta hand om dig! Kram

5 Ida Kvist:

skriven

Tänkte sända en hälsning från sthlm. Vi har varit på Eriksdalsbadet idag, Äventyrsbadet. Emilia trivdes som fisken i vattnet och var stormförtjust i att åka rutschkana a simma bland alla bubblorna. Imorgon blir det Grönan å åka karusell. Ses nästa vecka!! Kramar till er

6 Ida *Meya och Tex mamma*:

skriven

Känner igen mej så väl. Man hann stressgöra saker mellan amningarna som va på tok för ofta!

För mej blev det så himla mycket bättre när jag började dricka amningste! Om du vill testa så har jag kvar som du kan få. Kramar!

7 Linnéa:

skriven

Fin blogg! :)

8 Nathalie:

skriven

FRÅGESTUND I BLOGGEN:)

9 Jessica:

skriven

Micka... Släng iväg de där dåliga tankarna. DU är den bästa mamman både för Emilia och Milton. Förstår alla gånger dina tankar. Hade dem själv för ett år sedan.

Amningen, det viktigaste är att han får mat, inte hur egentligen. Tycker amningshysterin har tagit allt för stora proportioner. Du är en supermamma även om man ger tillägg.

Ät mat. Du är minst lika viktig som barnen med maten. Annars blir man ju trött och grinig. Och inget funkar.

Om folk vill komma och kika på Milton, be dem ta med fika och folk har förståelse för om det inte är tiptop när man just fått barn. Vill du inte ha besök så skit i det. Säg ifrån.

Be om hjälp, ni har ju ett stort nätverk med vänner och bekanta.



Jag känner igen mig så i det du skriver. Du måste sänka dina krav på dig själv. det viktigaste är ju att man fungerar som mamma och att alla mår bra. Man måste ändra prioritering. Milton är ju ännu så liten och än sitter inte rutinerna och det är du, emilia, milton och Freddie som är viktiga. Låt det andra vänta.



KRAM. Säg till om du vill ha hjälp med något. Jag gör vad jag kan, lovar.

10 Jessica T:

skriven

Köp sjal istället. mycket bekvämare för axlar och rygg.Och för bebis med.

11 Anonym:

skriven

Måste bara säga att jag kunde inte heller helamma speciellt länge - nu idag fattar jag inte varför jag envisades med att amma... Han var ju hundra gånger mer nöjd när han fick flaska!? Så ge ersättning, åtminstonde efter att han ammat på dig, det han äter det äter han o sen är han ju mätt.. Ledsen då så beror det ju på något annat!



Sen är det ju som någon annan skrev här.. jätteviktigt att du äter! Hur ska du få bra mjölk på kaffe och bananer med en skvätt stress i oxå;-)? Skämt o sido förstås... men det är ändå viktigt! Viktigast är nog att du tar ett beslut hur du vill göra/ha det!



Tänker på dig! KRAM

12 Lotta:

skriven

Tyvärr kan jag inte ge så mycket råd om bebis och amning, så jag skickar bara en kram.



Och jäklar vilken tur dina barn har som har fått dig som mamma.

13 A-L:

skriven

DU ÄR GRYM!!!

det dåliga samvetet får man på köpet me alla skit hormoner som sätter sprätt i skallen på en i början. det kommer nog tyvärr finnas ett tag till men jag lovar dig att det kommer bli bättre ganska snart!

tänkte försöka komma förbi dig nåt i veckan o jag kan dammsuga själv när jag kommer :P

massa pussar o kramar

14 nella:

skriven

Börjar med att säga att du är en toppen mamma och den bästa mamman för dina barn. Du ska göra det som känns rätt för det är rätt, ingen ska styra och ställa för att de säger att det ska vara så men bara de kraven kan göra att man känner sig stressad och framför allt man tror att man misslyckas om det inte går, man känner sig dålig. Mickan du klarar dig gallant, tänk på det som är bäst för dig och din familj, går det inte att amma då går det inte. Man kan inte tvinga sig själv bara för att andra bestämmer det åt än. Mickan du är stark. Du klarar det bra det du bestämmer dig för att göra. Du vet bäst, du är ju mamma till dina barn och ingen känner väl dina barn bättre än du? Strunta i dom. Du lyckas ska du se:) tänker på dig. kramar

15 Gabriella:

skriven

Hej tjejen!

Ja Du, att ha 2 barn är inte lätt. Vad gjorde vi när vi hade 1???

Det är sååå stor omställning. Jag har inte kommit in i det än och då är Enya ändå 1 år.

Och sen att DU desstuom ska klara av allt själv....

Men Du är duktig som bara den.

Men visst blir man impad av alla ensamstående?



Ang ammningen så måste DU ju göra det som passar Dig, Milton, familjen och hela er situation bäst.

Man kan inte göra nåt bara för att man ska, det mår ingen bra av.

Och man är INTE en sämre morsa för att ammningen inte funkar.

Jag ammade Nova i 4 veckor och Enya i 2,5... men det ser inte jag som ett nederlag.

Jag känner mig stolt över att jag gjorde det som funkade bäst för oss. Och vi har mått jättebra hela tiden, det har inte alls gått ngn nöd på barnen för att de fått ersättning.

Nä snarare tvärtom, jag tror att det gynnat hela familjen.

Fan vilken stress det ska vara med det här med ammning.

Blir så jävla förbannad... =(



Du är en toppenmamma och vill såklart dina barns bästa. Men tänk på Dig själv oxå...

Gör det som känns bäst för ER, inte det som bvc eller andra anser vara det bästa.



Go girl, Du är superbra!!!!



Stora Kramar

16 Lindha:

skriven

Känner igen mig från förra året, men det reder sig snart ska du se! Emilia börjar väl på dagis igen snart?

17 Sara (antonia & Melkers mamma):

skriven

Lider med dig men det e väl som alla säger, det e ju mycket hormoner och stress som gör att man känner som man gör.. Men e jag verkligen den enda som i stället mer eller mindre blivit påtvingad ersättning från bvc med första barnet och den här gången redan inne på bb.. Jag e precis som du och verkligen vill amma men då e de jäkligt snabba med o säga att barnen inte går upp tillräckligt.. jag menar mn lilleman som e så bekväm av sig och inte vill suga utan hellre tar det som serveras, vad kan man vänta sig.. hann ge båda i 1 vecka ungefär sen totalväägrar han bröstet.. Men det e ju som alla säger, man e verkligen inte en sämre mamma för det, man gör sitt bästa och dom som säger nåt annat kan väl dra nånstans då!! Men du försök o komma igång med maten till dig själv rätt så snart, ingen bra kombination o stressa så och inte äta, du kan ju kollapsa tillslut.. Ta hand om dig nu.. kram

Kommentera här: